Med drygt 110 000 genuina följare är Matsiktet sveriges största konto på Instagram för produktnyheter i dagligvaruhandeln.
Kontot grundades redan 2017 och har sedan dess varit ständigt aktivt med att hålla koll på nyheter inför varje revideringsvecka.
I Medieakademins maktbarometer "Matens Makthavare 2024" placerade sig Matsiktet på plats nr 24. Denna placering baseras på "mest räckvidd och engagemang i mat-Sverige"
Nyhetsinlägg
Inför varje revideringsvecka i dagligvaruhandeln publiceras utvalda nyheter. Dessa publiceras senast samma vecka som lansering sker. För att produkter ska komma med behöver information om dessa finnas senast veckan före lansering.
Att en produkt lanseras är inte en garanti för att synas i Matsiktets Instagramsflöde. Det skulle inte vara hållbart med den mängden arbete som det skulle kräva. Istället väljs en lagom mängd produkter ut utifrån vad som tidigare varit uppskattat sett till antalet likes, kommentarer osv.
Målet är att ha en bra blandning av varugrupper men då det är ganska tydligt hos följarna vad som önskas så får ofta vissa varugrupper mindre utrymme.
Produkten ska vara ny, inte bara att den t.ex. fått förändrat recept eller förpackningsstorlek, lanseras i dagligvaruhandeln nu men tidigare sålts online eller är en säsongsvara som återkommer årligen.
Vill ni som företag få med era nyheter i flödet är ni välkomna att kontakta Matsiktet för upplägg kring betald marknadsföring.
Ett betalt inlägg kan innehålla betydligt mer säljande text om produkten. Annars är det endast t.ex. varumärke, namn, smak och lanseringstid som nämns.